REKLAMA
WAKACJE NA GIEŁDZIE

Lokomotywa w gazie? Rosjanie mówią „tak”

Adam Torchała2017-02-20 10:14redaktor Bankier.pl
publikacja
2017-02-20 10:14

Marzeniem niektórych jest passat w LPG, tymczasem Rosjanom w gazie zamarzyła się lokomotywa. Marzenie to udało im się nawet przekuć w rzeczywistość. Koleje rosyjskie (RŻD) właśnie poinformowały o wprowadzeniu do eksploatacji lokomotywy napędzanej LNG, czyli skroplonym gazem ziemnym.

Dwuczłonowy model GT1h-002 rozpoczyna regularną służbę w barwach należącej do RŻD Kolei Świerdłowskiej. Napędem dla GT1h jest turbina na skroplony gaz ziemny. Znajduje się ona w przednim członie lokomotywy. Tylny człon to zbiornik z gazem.

- Zbiornik GT1h może pomieścić do 17 ton paliwa, co wystarcza na 750 km jazdy. Pojazd waży 300 ton i może być wykorzystywany do prowadzenia pociągów towarowych na liniach niezelektryfikowanych z prędkością do 100 km/h. Moc turbiny to 8 300 kW. Według założeń projektu, wykorzystanie technologii turbiny gazowej pozwala na zmniejszenie kosztów zużycia paliwa o 27%, oleju o 87%, napraw o 30% oraz ograniczenie emisji szkodliwych substancji do powietrza przynajmniej pięciokrotnie. W porównaniu z lokomotywą spalinową 2TE116, wykorzystanie pojazdu z turbiną gazową ma zmniejszyć koszty jego użytkowania o łącznie 29% – informuje Rynek-Kolejowy.pl.

fot. / / GT1h-002 - rosyjska lokomotywa na LNG

Putin kazał

Warto dodać, że w maju 2016 roku podczas testów GT1h-002 prowadził pociąg o masie 9 000 ton na 700-kilometrowej trasie w Zachodniej Syberii. Przebył ją bez konieczności dotankowywania. Sam model po raz pierwszy przedstawiony został w 2013 roku. Korzenie jego wcześniejszej wersji sięgają 2007 roku. Dotychczasowe kursy zarówno „jedynki”, jak i „dwójki” były jednak tylko testowe. Teraz GT1h-002 ma się stać pełnowartościowym członkiem floty RŻD.

Region Świerdłowski, w którym ma operować GT1h, wydaje się być idealnym miejscem dla tego typu lokomotywy. Setki kilometrów niezelektryfikowanych linii, zróżnicowany profil tras, duże odległości i Jekaterynburg. W pobliżu tego ostatniego miasta, stolicy regionu, znajduje się gazowy kompleks należący do Gazpromu, którego elementem jest m.in. aparatura do tankowania taboru.

GT1h to produkcja rosyjska. Sam projekt lokomotywy na LNG rozwijany jest od kilku lat, a jego przyspieszenie wiązać można z poleceniem prezydenta Putina, który zasugerował, by gaz ziemny był jeszcze mocniej wykorzystywany przez rosyjską gospodarkę. Miał się on pojawić także w słabo dotychczas spenetrowanych obszarach takich jak np. kolej. Efektem były umowy pomiędzy Gazpromem, RŻD i producentami taboru. Transmashholding – spółka, w której akcjonariacie znaleźć można m.in. RŻD i Alstom – zajęła się modelem TEM19. Sinara zaś – spółka, w której władzach zasiada Michaił Chodorowski (nie mylić z Chodorkowskim) – zajęła się modelem GT1. Wprowadzany na trasy przez RŻD GT1h-002 ma być produkowany w Ludinowskich Zakładach Produkcji Lokomotyw należących do wspomnianej Sinary.

Dlaczego na kolei tak mało gazu?

Rosjanie oczywiście nie byli pierwsi, choć wprowadzenie do seryjnej produkcji ich lokomotywy na LNG jest niewątpliwie istotnym wydarzeniem w tej zapomnianej nieco odnodze kolejowego biznesu. Największą w historii flotę napędzaną gazem posiadał w latach 50. i 60. amerykański Union Pacific. Później lokomotywy te uznano jednak za zbyt drogie w utrzymaniu. Na gaz był także prototyp słynnego TGV, kryzys naftowy lat 70. „przekonał” jednak Francuzów do pójścia ścieżką elektryczną. Z koncepcją lokomotywy na gaz romansowali również m.in. Szwajcarzy, Brytyjczycy, Kanadyjczycy oraz… Sowieci. Jest to więc kolejny dowód na to, że Rosjanie lubią odtwarzać pomysły sprzed lat.

fot. / / ChartsBin

Warto także zauważyć, że wiele planów dotyczących kolei na gaz nie przetrwało konfrontacji ze wspomnianym kryzysem naftowym lat 70. Gdyby nie ówczesny gwałtowny skok cen paliw kolej mogłaby wyglądać zupełnie inaczej, miał on bowiem niebagatelny wpływ na przyspieszenie procesu elektryfikacji linii kolejowych. Bodziec ten nie wystarczył jednak rynkowi samochodowemu. Ten wciąż wiernie trzyma się ropy, a elektryczność – tak powszechna na kolei – na drogach nadal uznawana jest za novum.

Źródło:
Adam Torchała
Adam Torchała
redaktor Bankier.pl

Redaktor zajmujący się rynkami kapitałowymi. Zdobywca tytułu Herosa Rynku Kapitałowego 2018 przyznanego przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych. Swoją uwagę skupia głównie na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, gdzie trzyma rękę na pulsie nie tylko całego rynku, ale także poszczególnych spółek. Z uwagą śledzi również ogólnogospodarcze wydarzenia w kraju i poza jego granicami.

Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (83)

dodaj komentarz
~górnik
A my będziemy mieć lokomotywy na węgiel.
~Pawel
diesle na gaz nawet lpg
- lokomotywy tankuja kilka ton paliwa-a pala podobnie,
tu jest mowa o cng lub lng- tam jezdza i jezdzily autobusy-w bylym ZSRR- gdzie ropa byla tania -sie ja oszczedza i liczy kszty od dziesiecioleci-i spalin mniej
~wiesio
Ja żem marzem o pasati na gaz ale w tdi
~slaw
Czy maszynista też będzie na gazie?
~Robert
NIGDY WIECEJ GAZU DEGRADACJA SILNIKA
~kazik
Gaz to badziewie nie chce słyszeć już o gazie Nowy silnik padł po8000 tyś km. A miało być tak pięknie jak mechanik opowiadał o zaletach
~wkurzacz
po 8 milionach kilometrów to każdy silnik padnie
~żart
Co to za wymowa (układanie zdań,pytań).
Lokomotywa może być na gaz (paliwo) jak auto, nigdy "nie w gazie" (pewnie jak piszący konduktor-maszynista, na "gazie" kierowca).
Poczytać wiersze o lokomotywie -dla dzieci.
https://www.youtube.com/watch?v=sp-hXpPD4BU
~ech
To takie wsiurstwo językowe np: mam paska w benzynie.
~Ludz
Kazdy kraj korzysta ze swoich zasobow tj. Elektryczne bo alektrownie atomowe. Rosja gazowe bo maja swoj gaz. A Polska elektryczne pomimo drogiego ale wlasnego wegla, bo elektrowie mamy weglowe

Powiązane: Rosja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki

zwiń