Światowa sprzedaż smartfonów w ostatnim kwartale 2016 r. wzrosła o 7 proc. w relacji rok do roku. Popytem nie może cieszyć się jednak właściciel marki BlackBerry. Popularne niegdyś terminale mają dzisiaj zerowy udział w rynku.


W IV kw. 2016 r. na świecie sprzedano 432 mln smartfonów. Największą sprzedażą mogła cieszyć się firma Apple, która przeskoczyła Samsunga o 1 mln sztuk telefonów, osiągając prawie 18-procentowy udział w rynku przy 77 mln sprzedanych egzemplarzy – wynika z badania przeprowadzonego przez firmę Gartner.
Kolejne miejsca na liście TOP5 producentów zajmują chińskie firmy. 3. miejsce to znane również w Polsce Huawei z prawie 10-procentowym udziałem w rynku. Kolejne pozycje to już niedostępne w Polsce marka Oppo i BBK (po ok. 6 proc. udziałów).
Popularność systemu operacyjnego Android wciąż się utrzymuje. System operacyjny Google’a był zainstalowany na prawie 82 proc. urządzeń mobilnych sprzedanych w poprzednim kwartale. Ich liczba przekroczyła 350 mln szt. – dla porównania, smartfony z systemem operacyjnym iOS od Apple sprzedały się w liczbie 77 mln.
Powodów do radości nie ma Windows i BlackBerry. System Microsoftu przynajmniej w tych statystykach widać, bo udało mu się wypracować 0,3-procentowy udział w rynku dzięki 1 mln sprzedanych urządzeń. W przypadku marki kanadyjskiej firmy ten udział wyniósł okrągłe 0. Sprzedaż tego typu urządzeń wyniosła zaledwie 207 900 sztuk.
Należy jednak pamiętać, że najnowsze smartfony BlackBerry Limited działają już pod systemem Android, a nie autorskim BlackBerryOS. Sprzedaż obejmująca całe portfolio firmy była więc z pewnością większa niż przywołane 208 tys. – pytanie tylko, jak dużo większa?
MG