To będzie najdłuższy tunel w Polsce. Powstanie pod rzeką i będzie częścią trasy S6

Miał mieć 3,5 km, ale ostatecznie wydłużono go do 5 kilometrów, przebiegnie pod dnem Odry i będzie częścią drogi ekspresowej. Tak w skrócie będzie wyglądać najdłuższy tunel, jaki powstanie na terenie naszego kraju. Budowa już ruszyła.

Najdłuższy tunel w Polsce powstanie pod Odrą i połączy Police z miejscowością Święta. Co istotne, będzie elementem długo wyczekiwanej Zachodniej Obwodnicy Szczecina, budowanej w ramach drogi ekspresowej S6. Projekt ten ma na celu zbudowanie trasy o długości prawie 50 km, która ominie aglomerację szczecińską od północy i zachodu, a także połączyć autostradę A6 z węzłem dróg S3 i S6. Jak widać to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w regionie. Jednym z jej najbardziej charakterystycznych i efektownych elementów będzie najdłuższy tunel w Polsce.

Podwodny Tunel – rekord i serce zachodniej obwodnicy Szczecina

Tunel, mający aż 5 km długości, bez wątpienia będzie kluczowym punktem zachodniej obwodnicy. Ten monumentalny obiekt ma być wydrążony głównie przez maszynę tunelową TBM, z wyjątkiem fragmentów wjazdowych i wyjazdowych, gdzie zastosowana zostanie technologia ścian szczelinowych. Projekt przewiduje dwa osobne tunele i stawia przed wykonawcami wiele wyzwań, zwłaszcza z punktu widzenia kwestii bezpieczeństwa, szczególnie w kontekście ewakuacji oraz odporności na pożary. 

Trudności na budowie podwodnego tunelu

Od samego początku budowy zachodniej obwodnicy Szczecina, projekt napotykał wiele przeszkód, głównie związanych z finansowaniem oraz decyzjami administracyjnymi. Pierwotne plany zakładały inne rozwiązania techniczne, takie jak mosty czy przeprawy promowe, jednak ostatecznie zdecydowano się na budowę tunelu. Wyzwaniem okazują się też uwarunkowania terenowe. W celu badania gruntu w miejscu budowy wykonano odwierty o głębokości aż 50 metrów.

Początkowo długość tunelu miała wynosić 3,5 km, ale zdecydowano się go wydłużyć, po to, żeby ominąć zakłady chemiczne. W aktualnym projekcie tunel będzie przebiegał pod terenami przemysłowymi, jak i obszarem Portu Police. W rozmowie z serwisem inzynieria.com Łukasz Lendner, dyrektor oddziału GDDKiA w Szczecinie, zaznaczył, że budowy nie ułatwia ograniczone miejsce po zachodniej stronie Odry, gdzie z jednej strony jest składowisko siarczanu żelaza, a z drugiej ulica Kuźnicka i linia kolejowa. Z kolei po stronie wschodniej Odry są tereny torfowe i słaba dostępność drogowa. Dodatkowo tak długa przeprawa ma spore wyzwania z punktu widzenia bezpieczeństwa.

Mimo wszystkich trudności, prace nad zachodnią obwodnicą Szczecina, w tym budową tunelu idą zgodnie z planem. Umowy na realizację poszczególnych odcinków zostały już podpisane, a wartość całej inwestycji szacowana jest na około 3,2 mld złotych. Oczekuje się, że obwodnica wraz z tunelem znacząco ułatwi komunikację w regionie, redukując czas podróży oraz poprawiając bezpieczeństwo na drogach.

Zobacz wideo

Jak będzie wyglądać Zachodnia Obwodnica Szczecina?

Zachodnia obwodnica Szczecina ma mieć niespełna 50 km długości. Droga ominie aglomerację szczecińską od północy oraz zachodu, a także połączy autostradę A6 z węzłem dróg S3 i S6. Nowa trasa znacznie ułatwi komunikację w rejonie Szczecina. Obecnie, by dotrzeć z Polic do węzła dróg ekspresowych S3 oraz S6 (Goleniów Północ), trzeba pokonać 58 km i przejechać przez zakorkowane centrum Szczecina. Po wybudowaniu obwodnicy trasa skróci się o ponad połowę - do 23 km - i ominie miasto.

Zachodnia Obwodnica Szczecina zacznie się na węźle Szczecin Zachód na wysokości Kołbaskowa, a skończy na węźle Goleniów Północ, który połączy trasy ekspresowe S3 oraz S6. Kluczowe dla poprowadzenia zachodniego obejścia Szczecina jest pokonanie Odry w Policach. Początkowo rozważano budowę tam m.in. mostu wysokowodnego (o długości 3,6 km i wysokości nawet 70–80 m), a powstanie jakiejkolwiek konstrukcji warunkowane było zabezpieczeniem drożności dla statków poruszających się po torze wodnym Szczecin-Świnoujście. Ostatecznie zdecydowano się na wydrążenie pod rzeką tunelu.

Źródło: Serwis Inżynieria

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.